top of page

זה שאתה נושם לא אומר שאתה נושם

אם הגעתם לכאן, סביר להניח שאתם בני אנוש ובטח עברתם דבר אחד או שניים ולמדתם שהחיים זה לא תוכנית כבקשתך. התוכניות לא תמיד מסתדרות כפי שאנו מייחלים, החלומות לא בדיוק מתגשמים כפי שאנו מדמיינים, גם היחסים שלנו עם אנשים לא תמיד פשוטים וקטנה היריעה מלהכיל את הקלות הבלתי נסבלת של הקיום, לא כל שכן המורכבות שלה.

והגוף שלנו, איפה הוא בתוך כל זה?

אנחנו מתחילים בגופנו ומסתיימים שם. כפי שאני רואה את זה גוף ונפש הם שני היבטים של ישות אחת. כל רגע שחיינו, כל מחשבה שחשבנו, כל הלך רוח - הכל מצוי בגופנו. רשמים על גבי רשמים, גלויים ונסתרים כאחד. הקשר בין גוף לנפש הוא דו כיווני, בריאותו של הגוף משפיעה על בריאותה של הנפש והרווחה הנפשית שלה, ובאותה נשימה, הרווחה הנפשית, משפיעה כפליים על בריאותו של הגוף. השפעה זו פועלת כמובן גם לטוב וגם לרע. כשאין הרמוניה בחיים על כל המשתמע מכך, הגוף מאותת דרך רקמותיו - מערכת העצבים נחלשת, הנשימה מתכווצת, המערכת החיסונית מתערערת והגוף מאבד מאיזון. בצד המנטלי - נוכח או "מתבשל" חוסר שקט, טישטוש, דאגות, חרדות, סטרס, כעס ודומיו.

הגוף שלנו, מעבר לרקמות העור והבשר יכול להוות "שער". ממש שער שדרכו נוכל להתחבר לסיפורים חבויים ולדפוסים בלתי מודעים שאנו נושאים בתוכנו.

הנשימה - השער לחיים מאוזנים

מתנצלת מראש על הבדיחה השחוקה - זה כמו שאומרים למרוקאית עצבנית? קודם כל תנשמי :). גילוי נאות- אמרו לי את זה לא מעט. הנשימה היא הכל, היא מהות החיים, היא המראה להלך הרוח שאנו שרויים בו, היא ההוכחה החד משמעית לקיומנו. איכותה חשובה ביותר שכן היא מבטאת את התחושות הפנימיות שלנו. שימו לב אל הנשימה שלכם במשך היום כשכואב לכם, כשאתם מוסחים, לחוצים, מבולבלים - כיצד היא מתנהלת? סביר להניח שתמצאו את הנשימה פחות נינוחה, באותה מידה בדיוק - אילו נביא את תשומת הלב אל איכויות הנשימה שלנו, נחווה שינוי חיובי במצב התודעה שלנו. הראות שלנו יכולות לשאוף הרבה יותר ממה שאנו נושמים ביום יום, בערך פי 10!!

בתרגול יוגה נכון אנו למדים לשפר אותה, להיות מודעים אליה. אנו עוקבים ברגישות אחר התנועות שלה - כיצד היא נכנסת ויוצאת דרך הנחריים, כיצד היא משפיעה על אזורים שונים בגוף. אנו לומדים להקשיב לה, בעיקר אם אנחנו יוצרים רחש קל על ידי כיווץ מיתרי הקול (נשימת אוג'אי). ועם תרגול עקבי גם נמשול בה.

בהאטה יוגה פרדיפיקה נכתב: זה השולט בנשימתו, שולט בתודעתו. ולהפך, זה השולט בתנועות התודעה, גם הנשימה בשליטתו.

יש טכניקות לתרגל נשימה - מה שנקרא בעגה המקצועית - פראניאמה.

המילה פראנה מציינת "זה שהוא בכל מקום עד אין סוף", אפשר לקרוא לזה האוויר בחלל, כוח החיים, החיונית הקוסמית או האנרגיה - בכל מקרה, זה זורם בתוכנו ומשאיר אותנו בחיים. הפראנה זורמת מהמרכז שלנו החוצה דרך הגוף כולו. בכתבים היוגים כתוב שאדם חולה או חסר מנוחה - מפזר את הפראנה שלו מחוץ לגוף מכיוון שקיימות אצלו חסימות המפריעות לזרימת הפראנה בתוך הגוף ואילו אדם רגוע ובריא שומר יותר פראנה בתוך הגוף.

מי שמכיר מהי אסטמה של העור, יספר לכם כמה הסובלים ממנה מאבדים מאיכות החיים שלהם וחווים תחושה תמידית של אי נוחות וגרד בכל הגוף. אני סבלתי מהמחלה שנים רבות ומהרגע שבחרתי להתמיד בנתיב היוגה חל שיפור משמעותי. תחושות של רוגע עטפו אותי מבפנים ומבחוץ והורידו את אחוזי תופעות המחלה עד שהיא כמעט בלתי מורגשת, ולא הפסקתי לשתות חלב (בניגוד למה שלא מעט מומחים מציעים) ולא הפסקתי לאכול בוטנים ולא לבשתי תרבוש לבן וחיבקתי עצים, אבל משהו בתוכי קרה, ממש כמו קסם.

סיפור קצר – "נשימה, דיבור, שמיעה, ראייה ותודעה התווכחו ביניהם מי החשוב ביותר, אך לא הגיעו להכרעה. הם החליטו: כל אחד יעזוב את הגוף לשנה, ואז, כשיחזור, יספרו לו השאר איך הסתדרו בלעדיו.

נחשו מה קרה כשהדיבור עזב, ומה קרה כהשמיעה עזבה, או הראייה או התודעה? כל הפונקציות הסתדרו נפלא. אך כאשר עמדה הנשימה לעזוב את הגוף, אחזו בה כל הפונקציות בחוזקה ואמרו:

אל תעזבי אותנו!! אל תעזבי אותנו!.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page